Varo, ettei kukaan syö nappulaasi tai joudut kiertämään koko pelilaudan uudelleen!
KIMBLE-pelin päämääränä on siirtää neljää omaa nappulaansa kerran peliradan ympäri ja tuoda ne maaliin. Pelin aikana jokainen pelaaja yrittää lähettää vastustajiensa nappulat takaisin kotipesälle. Jokainen pelaaja valitsee 4 samanväristä nappulaa ja sijoittaa ne vastaavanväriselle kotipesäalueelle. Jos pelissä on ainoastaan 2 pelaajaa, voivat he pelata myös kahdella joukkueella. Arpakuutio laukaistaan painamalla kupua (Pop-O-Matic). Jokainen pelaaja painaa kupua ja korkeimman numeron saanut aloittaa pelin.
Pelaajalla on vuorollaan oikeus kerran painaa kupua ja siirtää nappulaansa. Arpakuution 6 antaa pelaajalle oikeuden yhteen ylimääräiseen kuvun painamiseen. Pelaajan pitää saada numero 6 ennen kuin hän voi siirtää nappulaansa kotipesältä lähtöympyrään.
Aloittajan vasemmalla puolella istuva pelaaja on seuraavana vuorossa.
Ks. kuva 1.
1. Pelinappulasi tulee tähän
2. Vastustajan nappula
3. Tyhjä rengas
4. Oma nappula
5. Siirrettävä nappula
Nappuloita siirretään myötäpäivään niin monta askelta kuin arpakuutio osoittaa. Kaikki ympyrät lasketaan riippumatta siitä, ovatko ne tyhjiä tai varattuja.
Ks. kuva 2.
1. Vastustajan nappulan täytyy palata kotipesään
2. Tyhjä rengas
3. Oma nappula
4. Siirrettävä nappula
Jos nappulaa siirtäessäsi joudut vastustajan varaamalle ympyrälle, vastustajan nappula joutuu palaamaan kotipesälleen ja aloittamaan sieltä uudelleen.
Kotipesällä oleva nappula voidaan siirtää lähtöympyrään vain, kun pelaaja saa numeron 6. Jos lähtöympyrässä tällöin on vastustajan nappula, palaa se omaan kotipesään.
Kun pelaaja saa numeron 6 voi hän joko siirtää jo radalla olevaa nappulaa tai valita uuden nappulan peliradalle. Kun pelaajalla on radalla useampia nappuloita, hän voi siirtää mitä tahansa nappulaa. Pelaaja voi myös jättää siirtämättä, jos katsoo sen olevan eduksi.
Ks. kuva 3.
Kun kaikki nappulat ovat kiertäneet peliradan, ne tulevat maalialueelle, joka on merkitty numeroin 1, 2, 3 ja 4. Nappuloita voidaan siirtää myös maalialueella. Kun pelaaja saa numeron 3, pelaaja voi siirtää nappulan paikkaan 3.
Maaliympyrään pääsee vain tasaluvulla, ja voittaja on se pelaaja joka ensimmäisenä saa kaikki 4 nappulaansa maaliin.